Εισαγωγή
Οι εφαρμογές Βusiness, Solution και Ορίζοντες απόλυτα συμβατές με τις αποφάσεις που επιβάλλονται από την ΑΑΔΕ (Α.1155/2023) διασυνδέονται με τα Συστήματα EFT/POS και διαβιβάζουν συναλλαγές με στοιχεία πληρωμών πιστωτικών καρτών των επιχειρήσεων στην ΑΑΔΕ μέσω παρόχου.
Πάροχοι Μέσων Πληρωμής και Πρωτόκολλα επικοινωνίας
Για τους υποστηριζόμενους NSPs και τα διαθέσιμα πρωτόκολλα επικοινωνίας δείτε την ενότητα “Παραμετροποίηση Τερματικών POS σε διασύνδεση με Πάροχο/ΦΗΜΑΣ" .
Τα σενάρια συναλλαγών που υποστηρίζονται σύμφωνα με τον Βασικό Κανόνα Διασύνδεσης της ΑΑΔΕ είναι :
- Έκδοση τιμολογίων/πιστωτικών με αυτόματη είσπραξη/πληρωμή (SALE/REFUND αντίστοιχα)
- Είσπραξη/Πληρωμή για εκδοθέντα τιμολόγια/πιστωτικά που έχουν υποβληθεί στον πάροχο (SALE/REFUND αντίστοιχα)
- Πιστωτικό επιστροφής το οποίο προήλθε από μετασχηματισμό τιμολογίου που εξοφλήθηκε με κάρτα (REFUND)
- Προείσπραξη και Επιστροφή προείσπραξης (SALE/REFUND αντίστοιχα)
- Ακύρωση συναλλαγής (VOID)
- Ενημέρωση συναλλαγής
Οι συμμετέχοντες στη διασύνδεση είναι οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers), Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSP) και Πάροχοι Ηλεκτρονικής τιμολόγησης .
Παραμετροποίηση SFP
Για την αξιοποίηση της διασύνδεσης με τα EFTPOS και την αποστολή σε πάροχο απαιτείται έκδοση SFP 6.3.1.400 ή μεταγενέστερη .
Για την παραμετροποίηση του φορολογικού συστήματος (SFP) θα χρειαστεί να εκτελέσετε συγκεκριμένες ενέργειες από την οθόνη “Ρυθμίσεις” του Φορολογικού Συστήματος :
Στη σελίδα “Προφίλ” δημιουργήστε νέο προφίλ ή αντικαταστήστε στο παλαιό, τον Φορολογικό Μηχανισμό “Epsilon Digital v3”:
Οι ρυθμίσεις που θα δηλώσετε στην Τοπική Μονάδα “Epsilon Digital v3” θα είναι αυτές της συνδρομής σας στο “Epsilon Digital” :
Ενεργοποιήστε το νέο προφίλ κάνοντας δεξί κλικ επί του εικονιδίου του SFP και επιλέγοντας “Epsilon Digital v3”:
Παραμετροποίηση εφαρμογής
Η κάλυψη των απαιτήσεων διασύνδεσης με τα EFT/POS κάνει εύλογη την αναγκαιότητα κατάλληλης παραμετροποίησης σε κάθε σχετική οντότητα της εφαρμογής.
Τερματικά POS
Λεπτομερής αναφορά στην ενότητα “Παραμετροποίηση Τερματικών POS σε διασύνδεση με Πάροχο/ΦΗΜΑΣ"
Διαχείριση παραμέτρων (παραστατικά-2)
Καλέστε Εργαλεία | Πλήρης κατάλογος παραμέτρων | Παραμετροποίηση | Οργάνωση λειτουργίας |Κανόνες λειτουργίας | Παραστατικά-2 και ενεργοποιήστε υποχρεωτικά την παράμετρο “Χρήση ψηφιακής υπογραφής κατά την πληρωμή με κάρτα” (τμήμα “EFTPOS” της σελίδας “Ηλεκτρονικά Βιβλία/Πάροχος ηλ/νικής τιμολόγησης”) για την ενεργοποίηση της διαδικασίας διασύνδεσης με τα EFT-POS σύμφωνα με τις επιταγές της Α.1155 .
Διαχείριση παραμέτρων (παραστατικά -1)
Από το ίδιο μενού, επιλέξτε στην παράμετρο “Αρ. Πιστωτικής κάρτας σε Είσπ/Πληρ.” τον τύπο ελέγχου (προειδοποιητικός, απαγορευτικός) για την ενεργοποίηση (τη στιγμή της τιμολόγησης) απλής προειδοποίησης ή απαγορευτικού μηνύματος για τον αριθμό κάρτας .
Σειρές παραστατικών
Καλέστε Εργαλεία | Πλήρης κατάλογος παραμέτρων | Παραμετροποίηση | Εμπορική Διαχείριση | Αγορές / πωλήσεις | Παραστατικά | Σειρές και παραμετροποιήστε κατάλληλα τις σειρές παραστατικών για άμεση εξόφληση .
Η κατηγορία του χρηματικού λογαριασμού στον οποίο θα κατευθύνονται οι εισπράξεις από το POS πρέπει να είναι “πιστωτική κάρτα” (Παραμετροποίηση |Οικονομική διαχείριση |Χρηματοοικονομικά| Λ/σμοί χρηματικών διαθεσίμων).
Ο λογαριασμός αυτός, ο οποίος αφορά σε πιστωτική κάρτα και κινείται σε συναλλαγές με POS, πρέπει (βάσει του κανόνα διασύνδεσης της ΑΑΔΕ) υποχρεωτικά να έχει “Κωδ. Ηλ/νικών βιβλίων” 7 _ Pos / e-pos .
Εκτός από την οθόνη των τερματικών POS απ’ όπου μπορείτε να συνδέσετε συγκεκριμένα POS με συγκεκριμένες σειρές παραστατικών, η δυνατότητα αυτή ενεργοποιείται και από ένα άλλο σημείο, από τη σελίδα “Τερματικά POS” στις σειρές παραστατικών (π.χ. σύνδεση της σειράς “απόδειξη λιανικής πώλησης κεντρικού” με τη συσκευή “POS1”, ώστε με την επιλογή της σειράς στο παραστατικό να προτείνεται το τερματικό).
Συνεπώς, κατά την καταχώριση παραστατικού, η εφαρμογή προτείνει τη γραμμή άμεσης εξόφλησης και το τερματικό (στη στήλη “Συσκευή POS”) βάσει παραμετροποίησης. Αν ΔΕΝ έχει οριστεί μπορεί να επιλεγεί απευθείας στο προς συμπλήρωση πεδίο .
Παραμετροποίηση σειρών Προείσπραξης 8.4 και Επιστροφής προείσπραξης 8.5
Ο χρήστης πρέπει να ορίσει ως Εκτυπωτή της σειράς τον εκτυπωτή παρόχου της εγκατάστασης και να παραμετροποιήσει τις σειρές προς υποβολή στον πάροχο.
Τα παραστατικά προείσπραξης πρέπει να έχουν κωδικό ΑΑΔΕ 8.4, ενώ της επιστροφής προείσπραξης κωδικό ΑΑΔΕ 8.5.
Σημειώσεις:
- Οι σειρές παρ/κών Προείσπραξης/Επιστροφής προείσπραξης δεν θα πρέπει να είναι ταυτόχρονα ορισμένες και ως σειρές αυτόματης εξόφλησης σε Τιμολόγιο/Πιστωτικό.
- Οι σειρές παρ/κών Εισπράξεων/Πληρωμών Πελατών που έχουν οριστεί σε Τιμολόγια/Πιστωτικά με αυτόματη εξόφληση δεν θα πρέπει να παραμετροποιηθούν προς υποβολή στον πάροχο ή τα Ηλεκτρονικά Βιβλία.
Στοιχεία πληρωμών POS
Οι εκτελεσμένες πληρωμές μέσω POS εμφανίζονται αναλυτικά στις Περιοδικές εργασίες| EFT-POS |Στοιχεία πληρωμών POS
Εφαρμογή περιπτώσεων συναλλαγών
1. Έκδοση τιμολογίων/πιστωτικών με αυτόματη είσπραξη/πληρωμή (SALE/REFUND αντίστοιχα)
Αφορά σε τιμολόγια/πιστωτικά με αυτόματη είσπραξη/πληρωμή αντίστοιχα, τα οποία διαβιβάζονται στον πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
Υποστηρίζονται και πολλαπλοί συνδυασμοί κάρτας και Τερματικού POS , όπως στην ακόλουθη εικόνα.
Ορίζοντας Τερματικό POS στο πεδίο “Συσκευή POS” της κάθε γραμμής που περιέχει λογαριασμό χρηματικών διαθεσίμων κατάλληλα παραμετροποιημένο ώστε η πληρωμή να γίνει με Κάρτα μέσω POS, και πατώντας “Τέλος”, εμφανίζεται διάλογος ο οποίος καλεί τον χρήστη να περάσει την κάρτα του από το Τερματικό POS.
Εφόσον η διαδικασία πληρωμής ολοκληρωθεί επιτυχώς, καταχωρίζεται το τιμολόγιο/πιστωτικό και ταυτόχρονα η αντίστοιχη συνδεδεμένη είσπραξη/πληρωμή.
Κατόπιν, η εκτύπωση και υποβολή στον πάροχο του αρχικού τιμολογίου/πιστωτικού περιέχει και τα στοιχεία της είσπραξης/πληρωμής.
2. Είσπραξη/Πληρωμή για εκδοθέντα τιμολόγια / πιστωτικά που έχουν υποβληθεί στον πάροχο (SALE / REFUND αντίστοιχα)
Αφορά σε καταχώριση παραστατικών είσπραξης/πληρωμής, τα οποία αντιστοιχίζονται με τιμολόγια/πιστωτικά που έχουν ήδη διαβιβαστεί στον πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
Στις γραμμές του παραστατικού είσπραξης / πληρωμής συμπληρώνετε το Λογαριασμό χρημ. Διαθεσίμων για τον οποίο υποστηρίζεται η συναλλαγή μέσω POS και το Τερματικό POS με το οποίο θα γίνει η συναλλαγή.
Στη συνέχεια αντιστοιχίζετε την είσπραξη/πληρωμή με το ήδη καταχωρισμένο τιμολόγιο/πιστωτικό όπως στην εικόνα.
Κατά την καταχώριση της είσπραξης / πληρωμής εμφανίζεται διάλογος ο οποίος καλεί τον χρήστη να περάσει την κάρτα του από το Τερματικό POS.
Εφόσον η διαδικασία πληρωμής μέσω POS ολοκληρωθεί επιτυχώς, η εικόνα του αρχειοθετημένου αρχικού τιμολογίου / πιστωτικού στον πάροχο περιέχει και τα στοιχεία της είσπραξης/πληρωμής :
Τα ίδια στοιχεία εμφανίζονται και στη γραμμή του νέου παρ/κού είσπραξης/πληρωμής:
3. Πιστωτικό επιστροφής το οποίο προήλθε από μετασχηματισμό τιμολογίου που εξοφλήθηκε με κάρτα (REFUND)
Κατά την περίπτωση ανάγκης επιστροφής χρημάτων στην κάρτα, μετά από επιτυχημένη πώληση και αυτόματη είσπραξη μέσω POS, μπορείτε να μετασχηματίσετε το αρχικό τιμολόγιο σε πιστωτικό με αυτόματη πληρωμή με κάρτα.
Η διαδικασία συσχετίζει τα δύο παραστατικά και κατά την καταχώριση του πιστωτικού εμφανίζεται διάλογος που καλεί τον χρήστη να περάσει την κάρτα του (Δείτε την περίπτωση 1. Έκδοση τιμολογίων/πιστωτικών με αυτόματη είσπραξη/πληρωμή), ώστε να επιστραφεί σε αυτή το χρηματικό ποσό του αρχικού τιμολογίου.
Εφόσον η διαδικασία πληρωμής μέσω POS ολοκληρωθεί επιτυχώς, η εικόνα και του τιμολογίου και του πιστωτικού, μετά την υποβολή τους στον πάροχο, θα περιέχει τα στοιχεία της είσπραξης μέσω POS και της πληρωμής μέσω POS, αντίστοιχα.
4. Προείσπραξη και Επιστροφή προείσπραξης (SALE/REFUND)
Τα παραστατικά Προείσπραξης αφορούν πρότερη είσπραξη από τον πελάτη χωρίς σύνδεση με παραστατικό πώλησης, ενώ τα παραστατικά Επιστροφής προείσπραξης ουσιαστικά αναιρούν ένα ή περισσότερα παραστατικά Προείσπραξης από τον ίδιο πελάτη.
Προείσπραξη 8.4
Ο χρήστης εισάγει παραστατικό εισπράξεων 8.4 και θέτει ως Λογ/σμό Χρημ/κών Διαθεσίμων μια εγγραφή με κωδικό ΑΑΔΕ ‘’7- POS/ s-POS”.
Η πληρωμή μέσω κάρτας γίνεται όπως και στις υπόλοιπες περιπτώσεις χρήσης POS.
Αν η συναλλαγή με κάρτα είναι επιτυχής, το παρ/κό θα ενημερωθεί όπως και στην περίπτωση της Είσπραξης του 2. Είσπραξη/Πληρωμή για εκδοθέντα τιμολόγια/ πιστωτικά που έχουν υποβληθεί στον πάροχο (SALE / REFUND αντίστοιχα)
Επιπλέον, η εκτύπωση και επιτυχής υποβολή στον πάροχο θα ενημερώσει εκ νέου το παρ/κό με τα στοιχεία της υποβολής:
Η εικόνα του παραστατικού στον πάροχο θα περιέχει και την πληρωμή που έγινε μέσω POS:
Επιστροφή Προείσπραξης 8.5
Στην περίπτωση που υπάρχει ανάγκη επιστροφής της προείσπραξης στον πελάτη, η εφαρμογή δίνει την δυνατότητα εισαγωγής παρ/κού 8.5, το οποίο κάνει επιστροφή χρημάτων στην κάρτα του πελάτη.
Η εισαγωγή (καθώς και η συναλλαγή τύπου "REFUND’" μέσω POS) ενός τέτοιου παρ/κού γίνεται με τον ίδιο τρόπο όπως και στο 8.4.
Ακολούθως, η ενέργεια εκτύπωσης του παρ/κού εμφανίζει διάλογο με τα διαθέσιμα παρ/κά 8.4 του πελάτη (δηλαδή τις προεισπράξεις ποσών μέσω POS από αυτόν), τα οποία δεν έχουν αντιστοιχιστεί με παρ/κό πώλησης, και έχουν υποβληθεί επιτυχώς στον πάροχο έχοντας πάρει ΜΑΡΚ:
Επιλέγοντας ένα προγενέστερο παρ/κό 8.4 όπως στην εικόνα, και εκτυπώνοντας το νέο παρ/κό 8.5, το νέο παρ/κό 8.5 υποβάλλεται στον πάροχο, και πλέον στα Συσχετιζόμενα παραστατικά αυτού εμφανίζεται το προγενέστερο παρ/κό 8.4 :
Οι υποβολές των παραστατικών Εισπράξεων με τους νέους τύπους ΑΑΔΕ 8.4 και 8.5 καταγράφονται στο αντίστοιχο "Ιστορικό επικοινωνίας με Πάροχο / Ηλ/νική τιμολόγηση", όπως και οι υποβολές στον πάροχο των παρ/κών Αγορών και Πωλήσεων.
Επίσης, είναι πλέον διαθέσιμες και οι ενέργειες "Ενημέρωση Κατάστασης Συγχρονισμού με Πάροχο / Ηλ/νική τιμολόγηση" και "Εικόνα αρχειοθετημένου παραστατικού", με την ίδια λειτουργικότητα με τα παρ/κά παρ/κών Αγορών και Πωλήσεων.
5. Ακύρωση συναλλαγής (VOID)
Η νέα οντότητα “Στοιχεία Πληρωμών POS” (όπως προαναφέρθηκε) περιέχει την αναλυτική εικόνα όλων των συναλλαγών μέσω POS που έχουν εκτελεστεί από την εφαρμογή.
Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα, εφόσον ο πάροχος του μέσου πληρωμής (δηλαδή ο κατασκευαστής του Τερματικού POS) το επιτρέπει, να ακυρώσει (VOID) τη συναλλαγή, περνώντας εκ νέου την κάρτα με την οποία έγινε αρχικά αυτή η συναλλαγή.
Οι περιπτώσεις στις οποίες ο χρήστης μπορεί να ακυρώσει συναλλαγή μέσω POS είναι οι εξής δύο:
Α) Μετά το τέλος της διαδικασίας 1. Έκδοση τιμολογίων/πιστωτικών με αυτόματη είσπραξη/πληρωμή και πριν το τιμολόγιο υποβληθεί στον πάροχο, στη λίστα “Στοιχεία Πληρωμών POS” επιλέγοντας τη συγκεκριμένη συναλλαγή και εκτελώντας τη Ενέργεια “Ακύρωση Πληρωμής POS”:
Η ενέργεια ζητά από τον χρήστη να περάσει την κάρτα με την οποία έγινε η συναλλαγή και ακυρώνει τη συναλλαγή θέτοντας σε αυτήν τις ενδείξεις “Ακυρωμένη είσπραξη” και “Ακυρωμένη υπογραφή Παρόχου” :
Μετά την ακύρωση της πληρωμής μέσω POS, ο χρήστης πρέπει να ακυρώσει το παραστατικό είσπραξης (AE0000299 στο παράδειγμα της εικόνας), ώστε το αρχικό τιμολόγιο (ΤΑΥ00000181) να είναι ξανά διαθέσιμο προς άμεση εξόφληση μέσω POS.
B) Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας 1. Έκδοση τιμολογίων/πιστωτικών με αυτόματη είσπραξη/πληρωμή, και πριν την καταχώριση του τιμολογίου , όταν ο χρήστης έχει επιλέξει πάνω από έναν τρόπο πληρωμής με κάρτα και κάποια από αυτές τις πληρωμές έχει αποτύχει, ενώ σε προηγούμενο χρόνο, κάποια άλλη πληρωμή έχει επιτύχει.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Έστω ότι επιλέγετε δύο τρόπους πληρωμής ποσού 124€ με δύο διαφορετικές κάρτες και δύο διαφορετικές συσκευές POS:
Έστω τώρα ότι η πληρωμή των 100€ επιτυγχάνει, ενώ η πληρωμή των 24€ αποτυγχάνει (π.χ. γιατί η ΚΑΡΤΑ2 δεν έχει επαρκές ποσό).
Ο χρήστης επιλέγει να διαγράψει τη γραμμή πληρωμής με ΚΑΡΤΑ2 και μεταφέρει το ποσό των 24€ στη γραμμή πληρωμής ΚΑΡΤΑ.
Η εφαρμογή ενημερώνει τον χρήστη ότι η επιτυχημένη πληρωμή 100€ της γραμμής πληρωμής ΚΑΡΤΑ πρέπει να ακυρωθεί :
Αν ο χρήστης επιλέξει “Όχι”, τότε η Αξία της γραμμής πληρωμής ΚΑΡΤΑ γίνεται πάλι 100€, χωρίς να ακυρωθεί η συγκεκριμένη συναλλαγή.
Σε αυτήν την περίπτωση, μπορεί να προσθέσει μια δεύτερη γραμμή πληρωμής (στη θέση αυτής που έχει διαγραφεί) είτε μέσω συσκευής POS (π.χ. με άλλον τρόπο πληρωμής με κάρτα) είτε με “Μετρητά” ή άλλον τρόπο πληρωμής χωρίς τη χρήση συσκευής POS.
Στη συνέχεια, πατώντας “Τέλος” καταχωρίζεται το τιμολόγιο και η συνδεδεμένη είσπραξη με δύο τρόπους πληρωμής, έναν με ΚΑΡΤΑ και ποσό 100€ και έναν με ΜΕΤΡ.EUR και ποσό 24€.
Αν ο χρήστης επιλέξει “Ναι”, τότε η επιτυχημένη συναλλαγή με τρόπο πληρωμής ΚΑΡΤΑ και ποσό 100€ ακυρώνεται από την εφαρμογή, αφού ο χρήστης περάσει και πάλι την κάρτα του. Μετά την ακύρωση της πρώτης συναλλαγής, πατώντας “Τέλος” καλείται εκ νέου να περάσει την κάρτα του, αυτή τη φορά για το ποσό των 124€.
Η επιτυχημένη πληρωμή του ποσού των 124€, η καταχώριση του τιμολογίου και της είσπραξης, καθώς και η υποβολή του τιμολογίου στον πάροχο, απεικονίζονται πλέον στο Σύστημα στα “Στοιχεία πληρωμών POS” και στον πάροχο, ως εξής:
6. Ενημέρωση συναλλαγής
Υλοποιήθηκε νέα ενέργεια «Ενημέρωση Πληρωμής POS» στη λίστα εγγραφών «Στοιχεία Πληρωμών POS» :
Η νέα ενέργεια μπορεί να εκτελεστεί επιλέγοντας μία ή περισσότερες εγγραφές Στοιχείων πληρωμής POS.
Σκοπός της ενημέρωσης είναι ο συγχρονισμός των εγγραφών Στοιχείων πληρωμής POS με τα πραγματικά στοιχεία που έχουν αποθηκευτεί στο Τερματικό POS.
Η ενημέρωση μιας εγγραφής Στοιχείων πληρωμής POS γίνεται όταν:
-
η κλήση συγχρονισμού επιστρέψει μή κενό Κωδικό Συναλλαγής ή μη κενό Κωδικό Συναλλαγής POS (δηλαδή η συναλλαγή έχει πραγματοποιηθεί)
και ταυτόχρονα
- ένα η περισσότερα από τα πεδία Κατάσταση POS, Αποτέλεσμα POS, Ακυρωμένη είσπραξη, Κωδικός Συναλλαγής, Κωδικός Συναλλαγής POS, Εντολή πληρωμής, Κωδικός εξωτερικού συστήματος έχουν διαφορετικές τιμές στο Τερματικό POS